Idag hade jag "a day off" så jag bestämde mig för att baka mufins. Jag älskar att baka muffins, då man kan variera dem på så många olika sätt! Så, idag kom jag på en helt ny sorts muffin, (glutenfri såklart) Jag kallar den white chocolate and oat crumble muffins.
Den var extremt saftig och god! Och den gick hem hos alla i familjen!
 
 
10-12 st
Vad du behöver är:
125 gram rumstempererat smör
2 dl strösocker
2 ägg
4 dl glutenfri mjölmix
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1,5 dl vispgrädde
 
Fyllning
Vit choklad
2 msk potatismjöl
 
Topping
ca 70 g kallt smör
2 dl Havregryn
1 dl glutenfri mjölmix
1 dl socker
 
1. Börja med att sätta ugnen på 200°c
2. Vispa sen smöret och sockret tills det är vitt och poröst
3. Knäck i ett ägg i taget och låt varje ägg bli inarbetat innan du knäcker i nästa
4. Blanda alla torra ingedienser och vänd ner dem i smeten i omgångar, växelvis med vispgrädden
5. Klicka ut smeten i muffinsplåt formar. Dem växer rätt mycket i ungen så fyll upp till ungafär 3/4
6. Hacka den vita chokladen grovt och blanda tillsammans med potatismjöl. (potatismjölet gör så att inte choklade smälter för mycket och gör smeten blöt)
7. Topping; Tärna smöret och nyp ihop tillsamms med, havre, mjöl och socker. Smula över lite på varje muffins.
8. Grädda i 15-20 min
 
 
 
 
 

Comment here

Will not be published